Här har vi samlat massor av tips och råd som kan hjälpa dig till ett liv utan tobak och nikotin med hjälp av nikotinfritt snus utan socker. Allt från hur du förbereder dig för att sluta, biverkningar och tar dig igenom de tuffa situationerna till hur du bryter invanda beteendemönster och varför du inte ska deppa över ett återfall.

1_Qvitt_1786

1. Sluta tvärt eller trappa ner

Det spelar ingen roll hur du slutar. Bara att du gör det är en stor framgång. Oavsett om du kan sluta omgående från ena dagen till den andra eller om du vill trappa ner ett steg i taget. Väljer du det senare alternativet föreslår vi att du växlar mellan Qvitt och vanligt snus. Sedan kan du helt gå över till Qvitt för att till slut bli nikotinfri.

2. Förbered dig noga

Bestäm ett datum när du slutar eller börjar trappa ner. Då kommer du vara mentalt förberedd, vilket gör det enklare att klara de jobbiga stunder och dagar som kommer i samband med att du lägger av.

3. Skriv ner hur mycket du sparar

En bra morot för att hålla nikotinet stången är att räkna ut hur mycket pengar du tjänar om du slutar, skriv även ner vad du tänker göra med pengarna.

4. Sätt upp delmål och belöna dig själv

Att sluta med nikotin är bland det tuffaste man kan göra. Därför ska du sätta upp delmål och belöna dig ofta. Gärna efter första dagen, veckan, månaden, året. Så var snäll mot dig själv när du klarat en dag, en vecka och en månad. Gå på bio, köp blusen eller bootsen du suktat efter.  Med alla pengar du sparar kommer du ha råd att sätta lite guldkant på tillvaron.

5. Håll ut när suget kommer och bryt beteende

Klarar du att vara nikotinfri i 24 timmar är halva slaget vunnit. Det är de första timmarna och dagarna som är tuffast, det är då nikotinsuget är som starkast och beteendeförändringarna som svårast att bryta.

6. Förändra långsamt är en bra idé

Du kan börja med att ta en nikotinfri prilla om dagen. Successivt kan du sedan växla till Qvitt för att till sist lägga nikotinet på hyllan. På så sätt blir det inte lika tufft för kroppen när abstinensbesvären kommer. Med Qvitt kan du också behålla känslan av snus, allt från dosans utformning till smak och konsistens.

7. Tuffa situationer

Den långsiktiga prövningen är att klara av vanemässiga beteenden, som att ta en snus till kaffet eller på festen. Det här är svåra situationer och många klarar det inte första gången, men försök igen och igen. Till slut kommer du att lyckas.

8. Deppa inte över ett återfall

Det är många som försökt sluta röka eller snusa men fått ett eller flera återfall. Bli inte nedstämd om det sker, utan försök igen och igen och igen om det krävs. Till slut kommer du klara av det.

9. Man får tycka lite synd om sig själv

Snuset har fungerat som belöning, glädje och tröst, så det är helt okey att tycka synd om sig själv. Men tänk positivt: snart är du nikotinfri och hälsosammare liv väntar runt hörnet.

10. Träning är bästa medicinen

Träning håller nikotinbegäret borta samtidigt som du blir friskare och starkare. Dessutom har träning bevisad effekt på frisättningen av endorfiner som gör dig både gladare och mer avslappnad.

11. Det är okej att lägga ut

Det är ingen tvekan om att det lätt att gå upp i vikt när man slutar med nikotin. Man blir sugen på allt mellan himmel och jord och det är vanligt att lägga ut lite. Men du behöver inte gå upp i vikt. Köp till exempel morötter istället för maränger och päron istället för potatischips.

12. Skaffa ett bollplank

Alla vet att det är svårt att lägga av. Tala gärna om att du bestämt dig för att sluta, så kommer du få tips och råd från nära och kära – det kan vi lova. Förståelsen för om du skulle verka  irriterad eller sur ökar också bland omgivningen.


 

Share this post